Berlau: Jobcentrene lever i et teknologisk uland
KOLDING: Tænk, hvis man kunne forlade sin computer på jobcentret og tage på hjemmebesøg, koncentrere sig om den borger, man snakkede med, og have en avanceret computer med, som selv skrev ned, søgte de rigtige regler frem og klarede al dokumentation og registrering. Sikken værdi, det ville skabe.
Den vision kom fra Dansk Socialrådgiverforenings formand, Majbrit Berlau, på KL's beskæftigelsestræf tirsdag. Den kom i forlængelse af et oplæg fra en fremtidsforsker om, hvordan teknologien med hastige skridt forandrer verden, og hvordan man som jobcenter bedst forholder sig til fremtiden.
Men drømmen om en computer, der kan overtage det meste af det administrative arbejde, er desværre langt væk, fastslog Majbrit Berlau.
Vi er et uland
- Vi er et uland, når det gælder om at udvikle den slags funktioner på jobcentrene. Vi har ikke teknologien. Og vi ligger lavest i hierarkiet, når der skal tænkes nyt. De it-systemer, vi ser blive rullet ud på jobcentrene, er ikke altid helt populære, sagde hun og blev mødt med klapsalver fra salen.
Hun opfordrede til at møde udviklingen og ikke vente på, at Microsoft eller andre finder ud af at udvikle de rette produkter.
- Derfor har vi taget initiativ til at joine op med KL om at udvikle teknologi til vores område. Hvad har vi brug for? Hvad kan vi bruge robotter til?
Uoverskueligt arbejdsmarked
Desuden mener socialrådgivernes formand, at mange ansatte på jobcentrene har brug for opkvalificering for at forstå fremtidens arbejdsmarked.
- Nogle borgere er længere fremme i skoene end os - en 18-årig ved ting, som jeg ikke gør. Hvordan skal vi spotte nye arbejdspladser, hvis arbejdsgiveren er en mailadresse i USA? Vi kan gå ud til den lokale håndværker, men vi har ikke adgang til hele det digitale arbejdsmarked, spurgte Majbrit Berlau.
Hun efterlyste politikere og en ledelseskultur, som accepterer fejl, uden at man bliver dunket oveni i hovedet med en resultatkontrakt. Målet skal være at få fokus på de borgere, som har brug for en makker, der tror på dem. Hendes ønskeseddel for fremtiden lød:
- Vi har brug for tid og for færre sager, så vi kender de borgere og kan være aktører i deres liv, væk fra computerskærmene. Og måske er det kættersk at sige, men måske skal rådgivningen ikke kun ligge mellem kl. 9 og 14, måske skal der sidde en klar på snapchat, når borgerne har brug for kontakt.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.